Kazah-magyar megállapodás: jelentősen nőhet az Ázsiából Európába irányuló vasúti áruforgalom
Az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom jelentős növekedését, valamint az európai exporttermékek vasúti szállítását teszi lehetővé a Fényeslitkén épülő East-West Gate (EWG) intermodális terminál fejlesztője és a kazah EuroTransit Csoport között létrejött stratégiai együttműködés.
Az Ázsia és Európa közötti kereskedelemben egyre nagyobb igény van a gyors és megbízható vasúti teherszállításra, amit egyértelműen jelez, hogy tavaly rekordszámú tehervonat közlekedett Kína és Európa között. A két kontinens közötti áruforgalom további növekedésének egyik legnagyobb gátja, hogy a Kelet-Közép-Európában elhelyezkedő, és a forgalom túlnyomó részét bonyolító lengyel és fehérorosz terminálok már maximális kapacitáson működnek.
A megállapodás bejelentésekor Konkoly Norbert rendkívüli és meghatalmazott nagykövet hangsúlyozta:
Erlan Dikhanbayev, az EuroTransit vezérigazgatója elmondta, hogy a kazah-kínai határ legjelentősebb átrakókörzetében, Dostykban épülő vasúti termináljuk működtetését hangolják össze a fényeslitkei East-West Gate-tel. A két terminál beüzemelésig hátrelévő időben kiépítik a szállítmányozási bázist, szinkronizálják a munkafolyamatokat, ami lehetővé teszi, hogy az indulás után rögtön teljes kapacitással működtessék a terminált.
A megállapodás nemcsak egyszerűsíti és növeli a két kontinens közötti vasúti teherforgalmat, hanem a nyomtávváltás technológiáját biztosító termináloknak köszönhetően érdemben nőhet a Magyarországon áthaladó, Nyugat-Európából Ázsiába irányuló export is.
Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy óriási érdeklődés kíséri a kiállításon bemutatkozó új magyar konténerterminált, és több, jelentős forgalmat bonyolító kazah és orosz, valamint európai logisztikai operátor céggel, továbbá az RZSD orosz állami vasúttársasággal is tárgyaltak a terminál kapacitásának lekötéséről.